Henri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend - Verkauft

Henri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend kaufen? Bieten Sie von 100!
Dieser Artikel ist verkauft Artikel anzeigen
Zeichnung / Aquarell

Anmelden oder registrieren um den Ertrag einzusehen

ähnlichen Artikel einstellen
Henri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend kaufen? Bieten Sie von 100!
Henri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend kaufen? Bieten Sie von 100!Henri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend kaufen? Bieten Sie von 100!Henri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend kaufen? Bieten Sie von 100!Henri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend kaufen? Bieten Sie von 100!
ähnlichen Artikel einstellen
  • Beschreibung
  • Henri Victor Le Fauconnier (1881-1945)
Art des KunstwerksZeichnung / Aquarell
Zeitraum1900 bis 1944
TechnikPastell/Kreide
TrägerPapier
StilImpressionistisch
ThemaFiguren
GerahmtGerahmt
Maße57 x 42 cm (h x b)
inkl. Rahmen94 x 73 cm (h x b)
SigniertHand signiert
Übersetzt mit Google Translate. Originaltext anzeigen .

Zeer mooi werk van  de Kubistische kunstenaar Le Fauconnier.    Het werk straalt typische kenmerken uit: gevoelvolle, brede schilderswijze met massieve vormen en gebruik van aardtonen zoals grijs en bruin.    
Tijdsgenoot van Cézanne en Picasso
Mooie massieve kader.

Le Fauconnier kwam in 1901 naar Parijs, waar hij na een rechtenstudie aan de École de Droit, leerling werd in het atelier van Jean Paul Laurens en zich in 1906 inschreef aan de Académie Julian. Hij wijzigde zijn naam in Le Fauconnier en nam deel aan de Salon des Indépendents van 1904. Zijn schilderstijl was verwant aan het werk van Henri Matisse. Hij verbleef van 1907 tot 1908 gedurende een jaar in Ploumanac`h (Perros-Guirec) in de regio Bretagne en kwam een jaar later in contact met de schilders Albert Gleizes en Robert Delaunay. In 1910 werd hij door Wassily Kandinsky gevraagd de tekst te schrijven voor een catalogus van de groepering Neue Künstlervereinigung München, waarvan hij ook lid werd en in 1911 reisde hij naar Italië. Hij startte een atelier in de Rue Visconti in Parijs en nodigde gelijkgestemde kunstenaars uit om lessen te volgen van Paul Cézanne. Met de schilders Jean Metzinger, Albert Gleizes, Fernand Léger, Robert Delaunay, droeg hij bij aan het schandaal genaamd kubisme tijdens de Salon des Indépendants van 1911. Le Fauconnier maakte ook deel uit van de groepering Section d'Or.

In 1912 nam hij met Alexander Archipenko deel aan een expositie in het Museum Folkwang in Hagen. Nog in hetzelfde jaar kreeg hij de leiding over de Parijse Académie de la Palette, waar hij onder andere les gaf aan Marc Chagall. Hij huwde in 1912 in Moskou met de Russische Maroussia Barannikoff. Le Fauconnier werd in 1914, tijdens een verblijf in Domburg (bij Jan Toorop), verrast door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog en besloot, om de Franse dienstplicht te ontlopen, in Nederland te blijven. Hij oefende een grote invloed uit op de Bergense School en introduceerde de nieuwe kunststromingen in Nederland. Hij ging in 1919 in Bergen wonen. Pas in 1920 keerde het echtpaar Le Fauconnier naar Parijs terug.

Hij woonde vanaf 1923 gedurende de zomermaanden in Grosrouvre, Île-de-France. In 1932 overleed Maroussia. Le Fauconnier stierf daar in 1946 aan een hartaanval. Zijn lichaam werd pas na 2 weken gevonden. Hij werd bijgezet in het graf van zijn echtgenote in Grosrouvre.

Le Fauconnier doorliep tijdens zijn leven als kunstenaar diverse artistieke fases. Allereerst een neo-impressionistische periode (1905-1907), dan de Bretonse periode (1908) in de stijl van de Nabis en de Fauves. Dan volgden de kubistische periode (1909-1913) en de Nederlandse expressionistische periode (1914-1919).

Zijn grootste bekendheid verwierf de kunstenaar evenwel met zijn oeuvre in de door het kubisme en futurisme beïnvloede werk uit de periode kort voor de eerste wereldoorlog.

Zijn werk bevindt zich in de collectie van vele musea in Frankrijk (Brest, Beauvais, Lyon, Parijs), Nederland (Den Haag, Haarlem, Bergen), Rusland (Sint Petersburg), Duitsland (Bremen), Oostenrijk (Wenen) en de Verenigde Staten (New York).



Zustand
ZustandSehr gut
Prachtige tekening van 2 vrouwenhanden die een glas vasthouden . Gesigneerd door de kunstenaar in de rechterbenedenhoek. Zeer mooie kader. Ingelijst met passe partout. Klaar om opgehangen te worden.
Sendung
Abholen Die Arbeit kann vor Ort abgeholt werden. Als Käufer müssen Sie Ihr eigenes Verpackungsmaterial mitbringen. Der Standort ist: Hulshout, Belgien
kurierdienstWenn Sie ein Werk nicht selbst abholen können, können Sie einen Kurierdienst mit der Abholung des Werkes beauftragen. Klicken Sie hier für weitere Informationen, wie das funktioniert und sehen Sie sich die Tarife an.
SendenAufgrund seiner Größe oder Zerbrechlichkeit ist es nicht möglich, diesen Artikel per Post zu versenden

Garantie
GarantieBei der Einstellung des Loses erkläre ich, dass ich den bei Kunstveiling geltenden Garantiebedingungen hinsichtlich einer korrekten Beschreibung des angebotenen Loses, zustimme

Der Verkäufer übernimmt die volle Verantwortung für diesen Artikel. Kunstveiling bietet nur die Plattform für diese Transaktion an, die direkt mit dem Verkäufer abgerechnet werden muss. Mehr Information.

Anmelden oder registrieren um den Ertrag einzusehen

AbholenJa, das ist möglich
Ort des ObjektsHulshout,  Belgien
Auktionsdetails
Startzeit26-11-2021 um 11:58
Endzeit3-12-2021 um 22:49
Gebote (10)
Anmelden oder registrieren um den Bietverlauf einzusehen