Constant - kleurenlitho - 'Happening I' - 1966 (GROOT WERK) - Vendu

AcheterConstant - kleurenlitho - 'Happening I' - 1966 (GROOT WERK)? Enchérissez de 950!
Ce lot a été vendu Afficher le lot
Estampes (Signé à la main)

Connexion ou s'inscrire pour voir le rendement

Mettre un lot similaire en vente
AcheterConstant - kleurenlitho - 'Happening I' - 1966 (GROOT WERK)? Enchérissez de 950!
AcheterConstant - kleurenlitho - 'Happening I' - 1966 (GROOT WERK)? Enchérissez de 950!AcheterConstant - kleurenlitho - 'Happening I' - 1966 (GROOT WERK)? Enchérissez de 950!AcheterConstant - kleurenlitho - 'Happening I' - 1966 (GROOT WERK)? Enchérissez de 950!AcheterConstant - kleurenlitho - 'Happening I' - 1966 (GROOT WERK)? Enchérissez de 950!AcheterConstant - kleurenlitho - 'Happening I' - 1966 (GROOT WERK)? Enchérissez de 950!
Mettre un lot similaire en vente
  • Description
  • Constant (1920-2005)
Type d'œuvre d'art Estampes (Signé à la main)
Année 1966
Technique Lithographie
Support Papier
Encadré Encadré
Dimensions 50 x 68 cm (h x l)
incl. cadre 74 x 94 cm (h x l)
Signé Signé à la main
Traduit avec Google Translate. Texte original afficher .
Fantastische litho van de hand van Constant Nieuwenhuijs. Gemaakt in de periode dat hij zich volledige wijdde aan zijn project 'New Babylon'. Dit komt duidelijk terug in de compositie en de figuren van deze litho. Het geheel verkeert in zeer nette conditie en kan zo bij u aan de muur. Ophalen heeft de voorkeur, gezien de kwetsbaarheid van het werk.

Dat dit een belangrijk werk betreft binnen het oeuvre van Constant, blijkt uit het feit dat het opgenomen is in de collectie van het Rijksmuseum en het Centraal Museum in Utrecht. 

Literatuur: Constant, Grafiek 2004

The book was presented at the exhibition Constant, graficus at the Cobra museum of modern art in Amstelveen from February 27th to April 15th, 2004.

Tentoonstellingen: 
23 May 1967 to 30 Jun 1967, Galerie Heseler, Munich Germany
27 Feb 2004 to 15 Apr 2004, Cobra Museum voor Moderne Kunst, Amstelveen Netherlands

Na zijn uittreden uit de Internationale Situationiste werkt Constant door aan zijn New Babylon project. Geïnspireerd door de Homo ludens van Huizinga ontwerpt hij ideeën voor steden waar de spelende en creatieve mens centraal staat, waar de mens bevrijd is van lichamelijke arbeid door de steeds grotere mechanisering. De mens kan zich dan uitsluitend wijden aan het ontwikkelen van creatieve ideeën. Hij legt zich toe op de vraag welke mogelijke toegevoegde waarde kunst kan hebben bij het intensiveren van het dagelijks leven, waarin er ruimte is voor creatieve expressie. Hij houdt op met schilderen om zich volledig op het New Babylon project te storten. Hij werkt daar van 1956 tot 1969 aan.

Met New Babylon schetst Constant een visie voor een wereldwijde stad van de toekomst, waar land collectief bezit is, arbeid volledig geautomatiseerd en de noodzaak om te werken is vervangen door een nomadische levensstijl van creatief spelen. New Babylon wordt bewoond door de homo ludens, die vrij van arbeid geen kunst hoeft te maken omdat hij creatief is in zijn dagelijks leven.

In Constants eigen bewoording: "New Babylon biedt slechts minimale voorwaarden voor een gedrag dat zo vrij mogelijk moet blijven. Elke beperking met betrekking tot bewegingsvrijheid, elke beperking met betrekking tot het creëren van stemming en atmosfeer moet worden verhinderd. Alles moet mogelijk blijven, alles moet kunnen gebeuren, de omgeving wordt gecreëerd door de activiteiten van het leven en niet andersom."

Constant maakte, met hulp van assistenten, vele schaalmodellen van plexiglas, roestvrij staal, aluminium, ijzerdraad en hout. De modellen strekken zich via sectoren uit over de kaart van Nederland, Europa en de wereld. Het project omvat ook schilderijen, tekeningen, collages, boeken, litho's, teksten, lezingen en films. Constant ziet dit New Babylon dan ook niet als een stad, maar als "het ontwerp van een nieuwe cultuur". Om het project te financieren verkoopt hij zijn collectie Cobra-schilderijen.

In 1974 wordt New Babylon officieel afgesloten met een grote tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag. Omdat Constant geen ruimte heeft om de enorme collectie van maquettes, constructies, landkaarten en collages op te slaan, verkoopt hij ze aan het museum. In 1999 opent Constant's New Babylon: City for Another Life, bij het Drawing Center in New York. Het is zijn eerste solotentoonstelling in de Verenigde Staten. De tentoonstelling wordt samengesteld door Mark Wigley, die Constant in zijn boek Constant’s New Babylon. The Hyper-Architecture of Desire(1998) een 'architect' noemt. Als randprogramma is er een symposium.

Volgens de architect Rem Koolhaas heeft New Babylon veel architecten aan het denken gezet: "Hij was een voorbeeld van durf", aldus Koolhaas. (bron wikipedia)


État
ÉtatTrès bon
Expédition
Retrait sur place L'œuvre peut être récupérée sur place. En tant qu'acheteur, vous devez apporter vos propres matériaux d'emballage. L'emplacement est : Woudrichem, Les Pays-Bas
service-de-transportSi vous ne parvenez pas à récupérer une œuvre vous-même, vous pouvez faire appel à un service de messagerie pour récupérer l'œuvre. Cliquez ici pour plus d'informations sur son fonctionnement et consultez les tarifs.
EnvoiEn raison de sa taille ou de sa fragilité, il n'est pas possible d'envoyer cet article par courrier ordinaire.

Garantie
GarantieEn mettant le lot en vente, j'accepte les conditions de garantie telles qu'elles s'appliquent sur Kunstveiling en ce qui concerne l'exactitude de la description du lot mis aux enchères

Le vendeur assume l'entière responsabilité de ce lot. Kunstveiling ne fait que fournir la plate-forme pour cette transaction, à finaliser directement avec le vendeur. Plus d'informations .