Henri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend - Vendu

AcheterHenri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend? Enchérissez de 100!
Ce lot a été vendu Afficher le lot
Dessins / Aquarelles

Connexion ou s'inscrire pour voir le rendement

Mettre un lot similaire en vente
AcheterHenri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend? Enchérissez de 100!
AcheterHenri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend? Enchérissez de 100!AcheterHenri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend? Enchérissez de 100!AcheterHenri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend? Enchérissez de 100!AcheterHenri Victor Le Fauconnier - Geen titel gekend? Enchérissez de 100!
Mettre un lot similaire en vente
  • Description
  • Henri Victor Le Fauconnier (1881-1945)
Type d'œuvre d'artDessins / Aquarelles
Période1900 à 1944
TechniquePastel/Craies
SupportPapier
StyleImpressionniste
SujetFigures
EncadréEncadré
Dimensions57 x 42 cm (h x l)
incl. cadre94 x 73 cm (h x l)
SignéSigné à la main
Traduit avec Google Translate. Texte original afficher .

Zeer mooi werk van  de Kubistische kunstenaar Le Fauconnier.    Het werk straalt typische kenmerken uit: gevoelvolle, brede schilderswijze met massieve vormen en gebruik van aardtonen zoals grijs en bruin.    
Tijdsgenoot van Cézanne en Picasso
Mooie massieve kader.

Le Fauconnier kwam in 1901 naar Parijs, waar hij na een rechtenstudie aan de École de Droit, leerling werd in het atelier van Jean Paul Laurens en zich in 1906 inschreef aan de Académie Julian. Hij wijzigde zijn naam in Le Fauconnier en nam deel aan de Salon des Indépendents van 1904. Zijn schilderstijl was verwant aan het werk van Henri Matisse. Hij verbleef van 1907 tot 1908 gedurende een jaar in Ploumanac`h (Perros-Guirec) in de regio Bretagne en kwam een jaar later in contact met de schilders Albert Gleizes en Robert Delaunay. In 1910 werd hij door Wassily Kandinsky gevraagd de tekst te schrijven voor een catalogus van de groepering Neue Künstlervereinigung München, waarvan hij ook lid werd en in 1911 reisde hij naar Italië. Hij startte een atelier in de Rue Visconti in Parijs en nodigde gelijkgestemde kunstenaars uit om lessen te volgen van Paul Cézanne. Met de schilders Jean Metzinger, Albert Gleizes, Fernand Léger, Robert Delaunay, droeg hij bij aan het schandaal genaamd kubisme tijdens de Salon des Indépendants van 1911. Le Fauconnier maakte ook deel uit van de groepering Section d'Or.

In 1912 nam hij met Alexander Archipenko deel aan een expositie in het Museum Folkwang in Hagen. Nog in hetzelfde jaar kreeg hij de leiding over de Parijse Académie de la Palette, waar hij onder andere les gaf aan Marc Chagall. Hij huwde in 1912 in Moskou met de Russische Maroussia Barannikoff. Le Fauconnier werd in 1914, tijdens een verblijf in Domburg (bij Jan Toorop), verrast door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog en besloot, om de Franse dienstplicht te ontlopen, in Nederland te blijven. Hij oefende een grote invloed uit op de Bergense School en introduceerde de nieuwe kunststromingen in Nederland. Hij ging in 1919 in Bergen wonen. Pas in 1920 keerde het echtpaar Le Fauconnier naar Parijs terug.

Hij woonde vanaf 1923 gedurende de zomermaanden in Grosrouvre, Île-de-France. In 1932 overleed Maroussia. Le Fauconnier stierf daar in 1946 aan een hartaanval. Zijn lichaam werd pas na 2 weken gevonden. Hij werd bijgezet in het graf van zijn echtgenote in Grosrouvre.

Le Fauconnier doorliep tijdens zijn leven als kunstenaar diverse artistieke fases. Allereerst een neo-impressionistische periode (1905-1907), dan de Bretonse periode (1908) in de stijl van de Nabis en de Fauves. Dan volgden de kubistische periode (1909-1913) en de Nederlandse expressionistische periode (1914-1919).

Zijn grootste bekendheid verwierf de kunstenaar evenwel met zijn oeuvre in de door het kubisme en futurisme beïnvloede werk uit de periode kort voor de eerste wereldoorlog.

Zijn werk bevindt zich in de collectie van vele musea in Frankrijk (Brest, Beauvais, Lyon, Parijs), Nederland (Den Haag, Haarlem, Bergen), Rusland (Sint Petersburg), Duitsland (Bremen), Oostenrijk (Wenen) en de Verenigde Staten (New York).



État
ÉtatTrès bon
Prachtige tekening van 2 vrouwenhanden die een glas vasthouden . Gesigneerd door de kunstenaar in de rechterbenedenhoek. Zeer mooie kader. Ingelijst met passe partout. Klaar om opgehangen te worden.
Expédition
Retrait sur place L'œuvre peut être récupérée sur place. En tant qu'acheteur, vous devez apporter vos propres matériaux d'emballage. L'emplacement est : Hulshout, Belgique
service-de-transportSi vous ne parvenez pas à récupérer une œuvre vous-même, vous pouvez faire appel à un service de messagerie pour récupérer l'œuvre. Cliquez ici pour plus d'informations sur son fonctionnement et consultez les tarifs.
EnvoiEn raison de sa taille ou de sa fragilité, il n'est pas possible d'envoyer cet article par courrier ordinaire.

Garantie
GarantieEn mettant le lot en vente, j'accepte les conditions de garantie telles qu'elles s'appliquent sur Kunstveiling en ce qui concerne l'exactitude de la description du lot mis aux enchères

Le vendeur assume l'entière responsabilité de ce lot. Kunstveiling ne fait que fournir la plate-forme pour cette transaction, à finaliser directement avec le vendeur. Plus d'informations.

Connexion ou s'inscrire pour voir le rendement

Retrait sur placeOui, c'est possible
Le lot se trouve àHulshout,  Belgique
Détails de la vente
Heure de début26-11-2021 à 11:58
Heure de fin3-12-2021 à 22:49
Enchères (10)
Connexion ou s'inscrire pour afficher l'historique des enchères