Traduit avec Google Translate. Texte original afficher .
Litho van Marius van Beek. Titel: Stadion Santiago de Chili. Jaar: 1973. Nummer:61/100. Afmetingen blad : H55 x b65cm. Afmetingen voorstelling: H41 x b59cm. Het werk is rechtsonder, met potlood, gesigneerd door de kunstenares. De authenticiteit van het, aangeboden, werk wordt volledig gegarandeerd. Een certificaat van echtheid kan, op aanvraag, worden gemaild.
Bij aankoop kan het werk worden opgehaald in 's-Gravenzande ( vlakbij Den Haag (Scheveningen), Rotterdam en Delft en 5 minuten van het strand). De termijn voor het ophalen , bij vooruitbetaling, is zeer ruim, m.a.w. de koper kan het werk weken of zelfs maanden later ophalen en het zo mogelijk combineren met een bezoek aan één van de bovengenoemde steden of het strand. Het werk kan ook worden verstuurd via Postnl. Onze verzenddagen zijn dinsdag en donderdag.
Marinus Johannes Maria van Beek (Utrecht, 9 januari 1921 – Nijmegen, 27 september 2003) was een Nederlandse schilder, beeldhouwer en kunstcriticus.
Leven en werk
Marinus van Beek werd in 1921 geboren in een katholiek gezin. Hij overleefde enkele kinderziektes. In de Tweede Wereldoorlog maakte hij deel uit van het gewapend verzet. Hij is enige tijd ondergedoken geweest bij beeldhouwer Pieter d'Hont in Utrecht, die zijn leermeester werd. Sinds 1959 woonde hij in Oosterbeek bij Arnhem. Hij maakte diverse studiereizen, onder andere naar Italië (1950 - Rome en Sicilië), Spanje (1951), Egypte (1963), Soedan (1963) en Nubië. Ook bezocht hij in 1976 de Dogoncultuur in Mali en bestudeerde hij in 1979 de architectuur van de Inca's in Peru. Sporen van deze reizen zijn in zijn werk terug te vinden.
In 1945 werd hij redacteur van het katholieke dagblad De Tijd, maar naast het journalistieke werk volgde hij beeldhouwlessen aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam bij Jan Bronner en Piet Esser. In 1967 werd hij docent beeldhouwen aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in 's-Hertogenbosch, en docent kunstkritiek aan de School voor Journalistiek in Utrecht.
Van Beek begon als klassiek beeldhouwer te werken in klei, brons en steen. Als verzetsstrijder keerde het thema 'verzet' regelmatig terug in zijn werk. Andere thema's waren het katholicisme en de klassieke oudheid. Later werd dat uitgebreid met andere onderwerpen en ook materialen als hout, jute, albast en ijzer kwamen er aan te pas.
Marinus van Beek was getrouwd met kunstenares Sacha Gerdes (1921-2002).