Han van Meegeren - Le culte de Jésus, dessin au fusain
Willem G.F. Jansen - Dessin aquarelle/encre, Voilier en hiver - Encadré
Poen de Wijs - les organismes de bienfaisance
Charles Eyck - technique mixte sur papier -1956
Type d'œuvre d'art | Peintures |
Année | 1952 |
Technique | Peinture à l'huile |
Support | Toile |
Style | Réaliste |
Sujet | Paysage |
Encadré | Encadré |
Dimensions | 50 x 70 cm (h x l) |
incl. cadre | 69 x 89 cm (h x l) |
Signé | Signé à la main |
Raymundus van Bergen (ook: Raymond van Bergen) is de kloosternaam van Alphonse Marie (Fons) van Bergen ('s-Hertogenbosch, 1883 - Zwolle, 1978), een Dominicaner monnik en glazenier.
BiografieBewerkenVan Bergen trad in 1910 in in de Dominicaner orde en kreeg toestemming om een opleiding aan de Kunstakademie te Düsseldorf te volgen. In 1914studeerde hij daar af en, toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, keerde hij naar Nederland terug en verbleef korte tijd in het Dominicanenklooster Venlo en vanaf 1919 in het Dominicanenklooster Zwolle.
Vanaf 1918 ontwierp hij glas-in-loodramen. Een belangrijke inspiratiebron voor hem vormde Jan Toorop. Dit hield in dat de voorstellingen gestileerd en overdreven vlak weergegeven werden. Aldus ontwierp hij de ramen voor de Sint-Vincentiuskerk te Deursen (1921-1925) en de Thomas van Aquinokerk te Zwolle (1926-1929).
Later bracht hij echter de illusie van ruimtelijkheid aan in zijn werk. Dit bleek al bij zijn ramen voor het Fraterhuis te 's-Hertogenbosch (1929) en voor de Onze Lieve Vrouw Rozenkranskerk te Rotterdam(1939).
Na de Tweede Wereldoorlog werd zijn werk realistischer. Dit wordt wel toegeschreven aan de invloed van Joep Nicolas. Tot zijn naoorlogse werk wordt gerekend: 22 ramen voor de Sint-Lambertusbasiliek in Hengelo (1945-1949), vier ramen voor de Petrus en Pauluskerk te Goor (na 1945), een raam voor het Gebouw van Sociale Zaken te Zwolle (1952) en een gedenkraam voor het raadhuis te Heino (1955).
Eénmaal kreeg Van Bergen een buitenlandse opdracht, voor de ramen van een Dominicanessenkapel te Londen.
Zijn ontwerpen werden uitgevoerd door diverse ateliers, en soms ook door hemzelf aangezien hij in het klooster een eigen atelier had. Na 1955 kwamen er geen opdrachten meer, maar hij bleef tekenen en schilderen tot zijn dood.
État | |
État | Très bon |
Prima frisogend werk | |
Expédition | |
Retrait sur place | L'œuvre peut être récupérée sur place. En tant qu'acheteur, vous devez apporter vos propres matériaux d'emballage. L'emplacement est : Maassluis, Les Pays-Bas |
Envoi | En raison de sa taille ou de sa fragilité, il n'est pas possible d'envoyer cet article par courrier ordinaire. |
Garantie | |
Garantie | En mettant le lot en vente, j'accepte les conditions de garantie telles qu'elles s'appliquent sur Kunstveiling en ce qui concerne l'exactitude de la description du lot mis aux enchères |
Le vendeur assume l'entière responsabilité de ce lot. Kunstveiling ne fait que fournir la plate-forme pour cette transaction, à finaliser directement avec le vendeur. Plus d'informations.
Retrait sur place | Oui, c'est possible |
Le lot se trouve à | Maassluis, Les Pays-Bas |
Heure de début | 18-11-2019 à 19:00 |
Heure de fin | 23-11-2019 à 21:47 |