Shinkichi Tajiri - Shinkichi (George) Tajiri - COBRA - (1923-2007) litho 122/200, handgesigneerd - Vendu

AcheterShinkichi (George) Tajiri - COBRA - (1923-2007) litho 122/200, handgesigneerd? Enchérissez de 219!
Ce lot a été vendu Afficher le lot
Estampes (Signé à la main)

Connexion ou s'inscrire pour voir le rendement

Mettre un lot similaire en vente
AcheterShinkichi (George) Tajiri - COBRA - (1923-2007) litho 122/200, handgesigneerd? Enchérissez de 219!
AcheterShinkichi (George) Tajiri - COBRA - (1923-2007) litho 122/200, handgesigneerd? Enchérissez de 219!AcheterShinkichi (George) Tajiri - COBRA - (1923-2007) litho 122/200, handgesigneerd? Enchérissez de 219!AcheterShinkichi (George) Tajiri - COBRA - (1923-2007) litho 122/200, handgesigneerd? Enchérissez de 219!AcheterShinkichi (George) Tajiri - COBRA - (1923-2007) litho 122/200, handgesigneerd? Enchérissez de 219!AcheterShinkichi (George) Tajiri - COBRA - (1923-2007) litho 122/200, handgesigneerd? Enchérissez de 219!
Mettre un lot similaire en vente
  • Description
  • Shinkichi Tajiri (1923-2009)
Type d'œuvre d'art Estampes (Signé à la main)
Période 1945 à 1999
Signé Signé à la main
Traduit avec Google Translate. Texte original afficher .

Shinkichi (George) Tajiri - COBRA - (1923-2007).

Litho 122/200, handgesigneerd.

Afmetingen lith: 60cm x 50cm.

Afmetingen lijst: 80cm x 70cm.

Status: Goed. Is ingelijst achter glas, kan zo aan de muur.

Verzenden mogelijk.

Zie ook mijn andere advertenties.

Over hemzelf:

Amerikaans-Nederlands beeldend kunstenaar van van Japanse afkomst, gehuwd met Ferdi Jansen, geboren 7 december 1923 in Los Angeles - overleden 15 maart 2009 in zijn atelier in zijn woonplaats Baarlo waar hij een kasteel bewoonde.

Cobra-kunstenaar Tajiri was een non-figuratief multimediakunstenaar, beeldhouwer, fotograaf, graficus, schilder en tekenaar. Hij was lid van "De Groep Amsterdam" met Wessel Couzijn, Ben Guntenaar, Carel Kneulman en Hans Verhulst. Hij was een van de weinige beeldhouwers van de Cobra-groep.

Shinkichi Tajiri woont vanaf 1956 in Nederland en maakte in de jaren vijftig deel uit van de Cobra groep. Behalve als beeldhouwer heeft Shinkichi Tajiri ook een interessant oeuvre opgebouwd als ontwerper, fotograaf en filmer.

Tajiri heeft exposities in o.a. Museum of Modern Art, Metropolitan Museum in New York en vele musea in Europa gehad. Hij exposeerde meermaals op de Biënnale Venetië en de Dokumenta in Kassel. Vele duizenden mensen passeren dagelijks zijn knoopsculpturen in de openbare ruimte, zoals het 'Meeting Point' op Schiphol, 'De Knoop' in Hoog Catharijne (Utrecht) of zijn bronzen beeld (9 meter) in de tuin van Paleis Noordeinde, Den Haag.

Tajiri's veelzijdige en omvangrijke oeuvre komt voort uit een permanente confrontatie met de waanzin van de W.O II, die hij aan den lijve ondervond, toen hij als Amerikaanse G.I. aan het front vocht. "Je hebt een obsessie nodig om door te gaan…."

Wereldburger is Tajiri door zijn niet gemakkelijk te definiëren achtergrond. Een kosmopoliet, een outsider en 'expatriate', die Amerikaanse trekken in zich heeft (met zijn pragmatisme, individualisme, zijn voorliefde voor techniek en snelheid). Maar ook voelt hij zich aangetrokken tot de Japanse Zen en tot typisch Japanse familietradities. Zijn reserve tegen beide culturen is evident: tegen het Amerikaanse racisme en de overheersende commercie, en tegen de dwingende groepscodes in Japan. Tajiri voelt zich thuis in de tolerantie van Nederland.
Karakteristiek voor Tajiri is dat hij in series werkt en geen onderscheid wil tussen tussen 'high art' en 'low art'. "Ik wil dat mensen zelf betekenis kunnen geven aan mijn kunstwerken. Met mijn 'knopen' wil ik een helder statement maken, zorgen voor onmiddellijke communicatie tussen werk en beschouwer". Zijn aansprekende oeuvre vraagt - naar zijn zeggen - "niet om begrepen te worden, maar genoten."

Expédition
EnvoiEn raison de sa taille ou de sa fragilité, il n'est pas possible d'envoyer cet article par courrier ordinaire.

Garantie
GarantieEn mettant le lot en vente, j'accepte les conditions de garantie telles qu'elles s'appliquent sur Kunstveiling en ce qui concerne l'exactitude de la description du lot mis aux enchères

Le vendeur assume l'entière responsabilité de ce lot. Kunstveiling ne fait que fournir la plate-forme pour cette transaction, à finaliser directement avec le vendeur. Plus d'informations .