Wim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren" - Vendu

AcheterWim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren"? Enchérissez de 10!
Ce lot a été vendu Afficher le lot
Estampes (Signé à la main)

Connexion ou s'inscrire pour voir le rendement

Mettre un lot similaire en vente
AcheterWim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren"? Enchérissez de 10!
AcheterWim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren"? Enchérissez de 10!AcheterWim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren"? Enchérissez de 10!AcheterWim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren"? Enchérissez de 10!AcheterWim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren"? Enchérissez de 10!AcheterWim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren"? Enchérissez de 10!AcheterWim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren"? Enchérissez de 10!AcheterWim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren"? Enchérissez de 10!AcheterWim Motz - Rotterdam ARA-groep - grote Litho in kleine oplage (15) - "twee naakte figuren"? Enchérissez de 10!
Mettre un lot similaire en vente
  • Description
  • Wim Motz (1900-1977)
Type d'œuvre d'artEstampes (Signé à la main)
Période1945 à 1999
TechniqueLithographie
SupportPapier
StyleModerne
SujetFigures
EncadréNon encadré
Dimensions50 x 33 cm (h x l)
SignéSigné à la main
Traduit avec Google Translate. Texte original afficher .
  • Biografie: Wim Motz

    "Als ik schilder ben ik gelukkig." Wim Motz (1900-1977) legde tijdens zijn leven een enorme productiviteit aan de dag. Zijn werkdrift leidde hem van het impressionisme naar het expressionisme, van pure abstractie weer terug naar de herkenbare werkelijkheid. Zijn opstandige aard laat zich verraden in zijn werkwijze. Wim Motz, naast schilder ook graficus, zette zijn onderwerpen vol dynamiek en hartstocht op het doek en papier.

    Pas op 37-jarige leeftijd begon Motz, geboren Rotterdammer, zijn loopbaan als kunstenaar. Hij volgde tekenlessen bij Jan van Straten. In Motz trof Van Straten een dankbare leerling, die een enorme inhaalslag probeerde te maken. Zijn opleiding bestond tot dan toe alleen uit de lagere school. Daarna volgden ettelijke banen. "Ik werkte in een tuinderij, als kermisreiziger, maar ook in de mijnen van België. Ik stond als koopman op de markt en ging later behangen en schilderen." Zijn nimmer aflatende drang om zich te uiten in de beeldende kunst, leidde hem naar een nieuw bestaan, dat van kunstenaar. En niet zonder succes. Hij exposeerde in Amerika, Canada, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, België en Nederland.

    Van Straten leerde hem wat beeldende kunst is. "Ik dacht eerst dat het om naschilderen ging, maar bij hem leerde ik dat je het zelf moet ondergaan.''Aanvankelijk schilderde Motz niet natuurgetrouwe, maar toch makkelijk herkenbare voorstellingen, zoals haven- en industriegezichten. Hij maakte vier jaar lang (1954-1958) onderdeel uit van de groep ‘De vier Rotterdammers'. Van het figuratieve en direct-herkenbare stapte hij vervolgens over op totale abstractie. Als lid van de ‘Ara-groep', maakte hij zich de techniek van de lithografie eigen. Naast kleurenlitho's maakte hij ook zwart-witte steendrukken. De techniek van linoleumsneden beheerste hij al.

    Door het loslaten van de figuratie kon Motz zich geheel storten op lijn en kleur, de grondbeginselen van de kunst. Hij ontkiemde zich tot een ware emotionalist. Met veel hartstocht, op een driftige wijze, zette hij zijn onderwerpen op doek en papier neer. Voor zijn schilderijen gebruikte hij een metseltechniek. Net als zijn grote voorbeeld De Staël bracht hij de verf met een spatel op het doek aan. ‘Schilder van de kleur', werd hij ook wel genoemd.

     

    Hoewel Motz tot het abstracte genre gerekend kan worden, vormden toch de indrukken van het landschap, in het bijzonder het waterlandschap, de havens en de rivier de bron van zijn inspiratie. Halverwege de jaren zestig maakte hij binnen zijn werk weer plaats voor de figuratie. "Ik heb weer verlangen naar herkenbare vormen gekregen (....) Ik wil tegemoet komen aan de beschouwer." Tekst: Corien van Eyck van Heslinga

État
ÉtatBon
weinig zichtbare onregelmatigheden. Kan tegen kostprijs van passe partout en/of lijst worden voorzien.
Expédition
Retrait sur place L'œuvre peut être récupérée sur place. En tant qu'acheteur, vous devez apporter vos propres matériaux d'emballage. L'emplacement est : Amsterdam, Les Pays-Bas
EnvoiColis postal
PrixJusqu'à 2 kg.
A l'intérieur de : Les Pays-Bas 7,00 €
Vers la Belgique 15,00 €
Vers l'Allemagne 15,00 €
Au sein de l'Europe 17,50 €
Vers le monde entier 20,00 €

Garantie
GarantieEn mettant le lot en vente, j'accepte les conditions de garantie telles qu'elles s'appliquent sur Kunstveiling en ce qui concerne l'exactitude de la description du lot mis aux enchères

Le vendeur assume l'entière responsabilité de ce lot. Kunstveiling ne fait que fournir la plate-forme pour cette transaction, à finaliser directement avec le vendeur. Plus d'informations.

Connexion ou s'inscrire pour voir le rendement

Retrait sur placeOui, c'est possible
Le lot se trouve àAmsterdam,  Les Pays-Bas
Détails de la vente
Heure de début8-8-2021 à 20:12
Heure de fin15-8-2021 à 21:19
Enchères (1)
Connexion ou s'inscrire pour afficher l'historique des enchères