Uw aankopen vallen onder onze garantieregeling

Op kunstveiling geldt een garantieregeling waar alle verkopers zich aan moeten houden.

Indien een werk dat u aankoopt niet voldoet aan de omschrijving, dan kunt u beroep doen op de garantieregeling, binnen 3 weken na ontvangst van uw aankoop.

 

 

De garantieregeling geldt op de volgende onderdelen, tenzij er aantoonbaar onderling andere afspraken zijn gemaakt.

1. De conditie moet zijn zoals omschreven.

Indien beschadigingen niet zijn aangegeven moet u er van uit kunnen gaan dat een werk in goede conditie is. Natuurlijk is veel kunst afkomstig uit de secundaire markt (dus niet nieuw) en zijn zeer kleine onvolkomenheden niet altijd te beschrijven, maar als een werk niet in goede staat is moet dit duidelijk zijn aangegeven in de tekst, of door afbeeldingen waarop deze beschadigingen goed zichtbaar zijn.

De garantie vervalt na afhalen van een werk. U dient de conditie van een werk dus zelf goed te controleren als u een werk afhaalt.

 

2. De authenticiteit van het kunstwerk moet juist zijn.

Als een werk is gekoppeld aan een kunstenaar, of als zodanig is beschreven, en later blijkt dat het niet door deze kunstenaar is gemaakt (vervalsing of een vergissing) dan kunt u een beroep doen op de garantieregeling. Dit geldt ook als een werk wel van de kunstenaar is, maar het gaat om bijvoorbeeld een latere herdruk van een werk en dit niet is aangegeven.

Indien een werk niet authentiek is, dient dit wel aannemelijk gemaakt te worden door bijvoorbeeld een verklaring van een deskundige t.a.v. het aangekochte werk.
Als in de omschrijving is opgenomen dat een werk door de verkoper niet gegarandeerd kan worden, dan vervalt deze garantie.

 

3. Transport is voor risico van de verkoper.

Als een kunstwerk door de verkoper wordt verzonden, of door via een koeriersdienst door de verkoper wordt bezorgd, dan is de verkoper verantwoordelijk voor dit transport. Ontstaat er schade tijdens het transport, dan kunt u beroep doen op de garantieregeling.

U dient in dit geval wel foto’s te kunnen overleggen van de schade aan het kunstwerk en de schade aan de verpakking zodat een verkoper deze schade eventueel bij de transporteur kan claimen. Bovenstaande geldt natuurlijk niet als u een eigen transporteur het werk heeft laten afhalen.

 

Inhoud garantieregeling:

Indien aanspraak gedaan kan worden op de garantieregeling, dan gelden de volgende regels:

De verkoper dient u het aankoopbedrag (inclusief eventuele verzend/bezorgkosten) te vergoeden.
De retourkosten zijn voor rekening van de koper.
Indien een werk is/wordt afgehaald is de verkoper niet verplicht eventuele reiskosten te vergoeden.

 

Dispuut en verzekering:

Indien er meningsverschil ontstaat tussen verkoper en koper dan kunt u dat voorleggen aan Kunstveiling. Kunstveiling zal dan een uitspraak doen waar de koper en verkoper zich aan moeten houden, op straffe van uitsluiting van deelname aan de veilingen op Kunstveiling.

Indien  een verkoper, na betaling op verzoek van de koper, het aankoop bedrag niet terugbetaalt zal deze worden uitgesloten van deelname aan de veilingen op het Kunstveiling platform en kunt u – onder voorwaarden – een beroep doen op onze aankoopverzekering.