Keimpe Kootstra - Anemonen in vaas.
Tetsuro Sawada - "Flash" 1987 - Beperkte oplage 100 - Genummerd
Keimpe Kootstra - Anemonen in zwarte vaas.
Jiri Anderle - "Figuur met donkere achtergrond II" 1985 - editie 40 - handgesigneerd
Type kunstwerk | Tekening / Aquarel |
Periode | 1945 t/m 1999 |
Kunstenares : Miriam Hommes ( 1961-)
Titel/Voorstelling : " Man en Paard "
Datering : 1995
Medium / Techniek : Aquarel op papier
Maten : 21 x 29 cm (bladmaat) en 40 x 47 cm (ingelijst)
Gesigneerd : rechtsonder
Conditie : goed
De verf zit er dik op meestal, maar op andere plaatsen, om de kern heen, is het weer dun en transparant. Als we weer buiten zitten licht Miriam haar werk toe. “Het zijn stillevens, maar met die term raak je niet helemaal de kern. Dat is eerder de eenvoud van het onderwerp, de alledaagsheid, dingen die op een tafel staan bijvoorbeeld.”
“Eigenlijk is het onderwerp ondergeschikt. Het gaat in de eerste plaats om het schilderen. Ik voer een dialoog met het doek, op een vrij directe en onbedachtzame manier. De hand en de verf moeten het werk doen. Er is een openheid als ik schilder, het gaat intuïtief. Kleur, licht en sfeer zijn heel belangrijk en ik concentreer me op het onderwerp. Zoals Cézanne, een van mijn grote voorbeelden al zei over zijn stillevens: “Ik breng het terug naar een appeltje en daarmee ga ik het schilderij maken.”
“Ik houd erg van rafeligheid, onafheid, dat zie je aan mijn schildertoets. Een collega omschreef het als ‘een kloek en sierlijke toets’. Zoals je ziet ben ik soms heel letterlijk en precies, maar daar wil ik liever van wegblijven. Het gaat om het moment waarop een kijker het doek ziet. Een moment van intuïtie waarop hij nog niet precies kan omschrijven wat hij ziet.”
Decoratief
“Ik wil het zo simpel mogelijk houden. Ik houd niet van symbolen en heb geen boodschap. Alledaagse onderwerpen tegen een decoratieve achtergrond. Dat decoratieve komt diep uit mezelf, dat is een behoefte. Ik leun daarbij tegen Matisse aan. In de jaren tachtig, toen ik studeerde aan de Rietveld mocht dat eigenlijk niet.
Op de Academie koos Miriam, na het basisjaar, voor de afdeling Mode. Maar daar bleef ze maar een half jaar. “Die afdeling was een onderbedeeld kindje. Het was geen actuele afdeling, zoals tegenwoordig Na een half jaar ging ik praten of ik toch niet op de Schilderafdeling kon komen. Dat kon. In mijn schilderwerk bleef ik flink hangen in het decoratieve. Maar later bleek dat juist mijn sterke punt te zijn.”
Transport | |
Afhalen | Het werk is af te halen op locatie. Als koper dient u zelf verpakkingsmateriaal mee te nemen. De locatie is: Amsterdam, Nederland |
Verzenden | Door het formaat of de kwetsbaarheid is het niet mogelijk om dit item via reguliere post te verzenden |
Garantie | |
Garantie | Bij het plaatsen van het item verklaar ik mij akkoord met de garantievoorwaarden zoals deze gelden op Kunstveiling ten aanzien van een juiste omschrijving van het aangeboden item |
De verkoper neemt de volledige verantwoordelijkheid voor dit item. Kunstveiling biedt slechts het platform bij deze transactie, welke direct met de verkoper afgehandeld dient te worden. Meer informatie.
Afhalen | Ja is mogelijk |
Objectlocatie | Amsterdam, Nederland |
Starttijd | 23-4-2018 om 21:45 |
Eindtijd | 7-5-2018 om 22:45 |