Verkooptips

ZELF VERKOPEN: VERKOOPTIPS EN ALLES WAT JE MOET WETEN VOOR EEN SUCCESVOLLE VERKOOP.

 

Kunstveiling.nl is een online veilingsite waar iedereen mag kopen en verkopen en waar de verkoper zelf bepaalt wat hij/zij als startprijs hanteert. Wel wordt er toegezien op de kwaliteit van het aanbod - zo staan wij alleen erkende kunstenaars toe - en wordt er gekeken of de prijsstelling reëel is.

Veel hedendaagse kunst of eigen werk zal door ons geweerd worden. Hoewel kunstveiling.nl deze kunst zeer waardeert en wij met nadruk aan willen geven dat dit geen diskwalificatie is van dit werk, is dit vaak kunst die op veilingen nog geen of een zeer lage waarde vertegenwoordigt en die thuishoort in Galeries of bij websites die zich juist daar op richten.


Tips voor verkopers:


Hoe kunt u het beste werken aanbieden op Kunstveiling.nl:
Zoals zo veel dingen is kunst toch vaak een impuls aankoop en dus is het belangrijk dat de koper direct ziet wat er aangeboden wordt en kan bieden.
Zorg dus voor een goede omschrijving en vermeld altijd de volgende informatie (indien van toepassing):

Titel:
Jaartal:
Afmetingen beeld: h. cm x b. cm (Blad/Lijst:   cm x  cm)
Gesigneerd:
Oplage:
Ingelijst:
Materiaal/Techniek:
Herkomst/Literatuur:
Conditie:
Verzendkosten/Ophalen:

Tevens is het verstandig om aan te geven dat de koper garantie heeft op de conditie en authenticiteit

U kunt een sjabloon (standaard tekst) maken in bv. Word en dit steeds kopiëren in het “omschrijving” veld, zodat u deze tekst niet steeds opnieuw hoeft te typen.

Foto’s:
Het is een cliché, maar eenvoudigweg bij kunst gewoon waar: een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Besteed dus genoeg tijd aan het maken van mooie foto's die het werk tot zijn recht laat komen. 
Voeg bij voorkeur een foto van het werk in zijn geheel, de signatuur en eventuele details toe.

Kunstenaar:
Het is erg belangrijk om uw item aan de juiste kunstenaar te koppelen. Nog steeds zien wij vaak dat mensen een nieuwe kunstenaar aanmaken terwijl deze reeds bestaat op kunstveiling.nl. De bestaande kunstenaarspagina verschijnt echter vaak hoog bovenaan bij Google. Veel bezoekers vinden op deze manier de site en een specifiek werk van een kunstenaar dat aan wordt geboden. Ook mensen die nog niet actief zijn op Kunstveiling.nl. Staat uw werk er dan niet bij, dan mist u deze potentiële kopers. U selecteert een kunstenaar door de 1e letters (3 is vaak genoeg) van de achternaam in te typen bij het inbrengen (zonder tussenvoegsel, dus Jan de Vries wordt: Vries).

Social Media:
Heeft u een twitter of Facebook account? Probeer dan eens uw eigen aanbod te promoten door te klikken op de “delen” buttons op de item pagina. Bent u reeds ingelogd op facebook, twitter of een ander social media platform, dan gaat het heel gemakkelijk. 1 klik op het icoon van het social media platform op de item pagina en uw volgers weten dat u het werk aanbiedt!

Prijsstelling:
Als u iets aanbiedt op kunstveiling.nl dan is het zonde van het werk als u een prijs vraagt waar een werk zeker niet voor verkocht wordt. Controleer dus altijd de eerdere veilingopbrengsten van deze kunstenaar zodat u een goede indicatie heeft van de mogelijk opbrengst. Twijfelt u of zijn er geen eerdere opbrengsten, dan kunt u altijd een prijsindicatie vragen door een mail te sturen naar veilingmeester@kunstveiling.nl. Voeg dan wel een foto toe en vermeldt het materiaal (zeefdruk/schilderij etc), de afmetingen en eventuele kenmerken als jaartal/beschadigingen etc.

ATP (vanaf 1 euro):
U kunt werken aanbieden vanaf 1 euro en de veiling volledig haar werk laten doen. Dit levert vaak de hoogste prijzen op omdat er veel bieders in de biedstrijd betrokken worden. Echter dient u wel te leveren aan de hoogste bieder. Ook als de opbrengst tegenvalt.