Übersetzt mit Google Translate. Originaltext anzeigen .
Als kunstenaar geniet Hetty Heyster (1943) bekendheid vanwege haar (bronzen) beelden van dieren. Des te opvallender en uitzonderlijk is deze ets van haar hand. Mag derhalve als een zeldzaamheid worden beschouwd.
De voorstelling betreft een witte neushoorn
Gedateerd: 1989
Oplage: nummer 11 van 20
Met de hand (potlood) gesigneerd, linksonder
Ingelijst met passe-partout in (zwaar uitgevoerde) aluminium wissellijst met ontspiegeld glas.
Foto's maken deel uit van de beschrijving.
Over de kunstenaar:
Hetty Heyster (Nijmegen, 1943) is een echte animalier, een beeldend kunstenaar die zich toelegt op het dier als onderwerp.
In 1963 ging Heyster reizen en trok ze door Zuid-Europa, Israël en het Midden-Oosten. Twee jaar later verhuisde ze naar Montréal, waar ze beeldhouwlessen volgde aan de School of Fine Arts (1966-1967). Op de Wereldtentoonstelling van 1967 in Montréal maakte ze kennis met het werk van Alberto Giacometti en Constantin Brancusi. Terug in Nederland bezocht ze de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam (1967-1971), waar Arie Teeuwisse docent beeldhouwen was. Soms nam hij zijn studenten mee naar Diergaarde Blijdorp om dierstudies te maken.
Na haar academietijd ging Heyster daarmee verder in Artis en in die Amsterdamse dierentuin staan nu meerdere dierbeelden van haar, waaronder twee grote cheeta’s, een pantserneushoorn en de alom bekende gorilla met jong.
Vanaf de jaren tachtig maakte ze naam met haar dierbeelden. In de jaren negentig kreeg ze steeds meer opdrachten, toen de waardering voor figuratieve kunst weer begon toe te nemen. Daarnaast maakte ze vrij werk en vanaf 1988 gaf zij elk jaar een beeldje van een jong dier uit, een zogenaamd ‘Nieuwjaarsbeeldje’.
Het dier als model biedt Heyster veelzijdig en inspirerend materiaal. Vanuit haar liefde voor dieren bestudeert ze de verschillende verschijningsvormen, waarbij zij zowel de karakteristieke vorm als de essentie van de diersoort in één beeld wil vangen. “Onder de huid moet de energie van het dier voelbaar zijn”, heeft zij eens opgemerkt. Onnodige detailleringen laat zij weg. Sommige van haar beelden van vogels balanceren op de grens van figuratie en abstractie, met behoud van respect voor de eigen aard van het dier.
Bron: www.beeldenparkdehavixhorst.nl
In 2017 werd een grote overzichtstentoonstelling van haar werk georganiseerd in Museum Henriette Polak in Zutphen. Op deze tentoonstelling was ook werk van haar voorbeelden te zien, zoals Bugatti, Mataré en Kaas.
Heyster is lid van Arti et Amicitiae Amsterdam en mede oprichter van Stichting ArtQuadraat (Stichting Art2)
Meer info: www.hettyheyster.nl
Hetty over haar werk:
"Het beeld is geen plaatje van de werkelijkheid. Het ver–beelden van dieren is het vinden van vormen die authentiek en in zichzelf compleet zijn. Wie in staat is achter de façade te zien ontmoet daar een rijkere werkelijkheid."
"Anders dan de mens, zoals die door de eeuwen heen door kunstenaars gebruikt is als naaktmodel, staat hier het dier: naakter dan de mens."
"De animalier-kunstenaar heeft daarvoor dierentuinen nodig om dichterbij het model te komen. De moeite die hij hiervoor neemt, is het meer dan waard. Door langdurig te kunnen observeren komt hij dichterbij het dier dan de mens die, zelfs naakt, zijn façade behoudt."