• Populair
  • Loopt vandaag af
  • 1e keer aangeboden
  • Vanaf 1 euro
  • Vandaag geplaatst
  • Laatste kans
  • Alleen aftersale
Deutsch
  1. Home
  2. >
  3. info
  4. >
  5. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hieronder treft u de meest gestelde vragen over kopen, verkopen, verzenden, bezorgen en afhandelen.

Veilingmeester-accounts

Ik heb een werk gewonnen bij de Veilingmeester, hoe kan ik het laten verzenden/bezorgen?

Kunstveiling stuurt u een factuur toe met een begeleidend schrijven waarin wordt aangegeven of het werk verzonden kan worden of alleen met de koerier geleverd kan worden (bij ingelijste of originele werken). Geef in een antwoord op deze e-mail met uw aankoopfactuur aan of u voor verzending of bezorging kiest. Of een werk verzonden of bezorgd kan worden kunt u ook altijd teruglezen in de veilingbeschrijving.

Ik ben te laat met het ophalen van mijn aankoop bij Kunstveiling, wat moet ik doen?

Indien uw ophaaltermijn is verstreken, neem dan zo snel mogelijk contact op met Kunstveiling. In uitzonderlijke gevallen zijn wij nog niet toegekomen aan het opschonen van de niet opgehaalde werken en kunt u het werk alsnog ophalen. Reken hier echter niet op, zie hiervoor ook onze voorwaarden rondom de ophaaltermijn.

Er staat BTW op mijn factuur, terwijl Kunstveiling geen BTW rekent. Hoe kan dat?

In sommige gevallen treft u de BTW gespecificeerd aan op uw factuur. Deze BTW wordt inclusief, in de prijs, berekend (u betaalt niet meer). De reden dat de BTW in sommige gevallen wordt gespecificeerd heeft te maken met de BTW verplichting van de inbrenger van het werk.

Verzending & bezorging via de Veilingmeester-accounts

Wanneer kan een werk verzonden worden?

Kunstveiling hanteert de regel dat ingelijst werk niet verzonden kan worden om risico op glasbreuk te vermijden. Daarom zullen wij u alleen de optie tot verzending bieden bij losse werken, kleine originelen en bij klein ingelijst werk dat in een doos als pakketje verzonden kan worden.

Waarom zijn de bezorgkosten zo hoog?

De bezorgkosten via Kunstveiling zijn zeer scherp geprijsd. U kunt tot 5 werken thuis geleverd krijgen voor slechts € 45,50 (NL tarief). Wij begrijpen echter dat de bezorgkosten hoog kunnen overkomen als de aankoop van een werk slechts enkele euro’s heeft gekost. Om u hierin tegemoet te komen, bieden wij u de mogelijkheid uw aankopen tot één maand op te sparen en in een combinatiebezorging voor hetzelfde bedrag (€ 45,50) bij u af te leveren. Uiteraard kunt u het werk altijd gratis bij ons ophalen.

Let op: de bezorgkosten van € 45,50 gelden voor werken met een standaard formaat (max. 150x110 cm). Voor werken die extra groot zijn, geldt een afwijkend tarief van € 80,50 (NL tarief).

Ik wil meerdere werken in 1x laten bezorgen/verzenden. Hoe werkt dat?

Indien u een werk bij Kunstveiling heeft gewonnen en nog verder wilt bieden op andere werken, dan kunt u het totaal aan gewonnen werken in 1x laten bezorgen of verzenden. U ontvangt standaard een factuur per gewonnen werk met informatie over ophalen, verzenden of bezorgen. U hoeft hier in dit geval niet op te reageren zolang u de ophaal/stallingstermijn van één maand zelf in de gaten houdt. Wel dient u de ontvangen facturen te betalen. Indien u op een gegeven moment een aantal werken heeft staan en deze gezamenlijk verzonden of bezorgd wilt hebben, dan kunt u dit aanvragen door een e-mail te sturen naar finance. Wij sturen u vervolgens een factuur met de verzend- of bezorgkosten. Zodra deze is voldaan zetten wij de verzending/bezorging in gang.

Ik heb verzending aangevraagd en betaald. Wanneer kan ik het pakket verwachten?

Verzendingen vanuit Kunstveiling gaan 1x per week op donderdagmiddag met PostNL mee. PostNL levert deze verzendingen op vrijdagen en zaterdagen uit. U ontvangt automatisch een e-mail van PostNL met de track-en-trace code zodra wij het werk hebben aangemeld. Indien u zorgt dat uw betaling uiterlijk op woensdag binnen is, lukt het ons om het werk nog diezelfde week te verzenden. Indien uw betaling na donderdagochtend binnenkomt, zal uw pakket een week later geleverd worden.

Ik heb bezorging aangevraagd en betaald. Wanneer kan ik de bezorging verwachten?

Nadat uw betaling van uw factuur (zowel het aankoopbedrag als de bezorgkosten) is voldaan, worden bezorgingen door ons op volgorde van betaling ingepakt en aangemeld bij Swift Koeriers in Amsterdam. Swift stuurt u, zodra deze aanmelding bij hen binnen is, een e-mail waarmee u de levering kunt plannen.

Let op: Zonder uw telefoonnummer en e-mailadres kunnen wij de bezorging niet in gang zetten. Zorg dat u uw telefoonnummer heeft vermeld in uw Kunstveiling account of aan ons doorgeeft.

Kopen

Wat kost het mij om te kopen op Kunstveiling?

Als koper betaalt u een veilingcommissie van 15% inclusief BTW over de hamerprijs. Deze kosten zijn bij het bieden duidelijk zichtbaar gemaakt, zodat dit u niet achteraf zal verrassen.

De veilingcommissie dient u te betalen aan de verkoper en zijn onderdeel van de eindprijs. Deze eindprijs vindt u ook in uitslag van de veiling die via mail verzonden wordt.

Kunstveiling incasseert deze veilingcommissie bij de verkopers. U betaalt dus rechtstreeks aan de verkoper!

Met welke staffel wordt een bod verhoogd?

Biedingen op Kunstveiling worden automatisch verhoogd door middel van een staffel. Deze is opgebouwd aan de hand van vaste bedragen:

  • Vanaf € 1,- met stappen van € 2,-
  • Vanaf € 20,- met stappen van € 5,-
  • Vanaf € 100,- met stappen van € 10,-
  • Vanaf € 200,- met stappen van € 20,-
  • Vanaf € 500,- met stappen van € 50,-
  • Vanaf € 1000,- met stappen van € 100,-
  • Vanaf € 4000,- met stappen van € 200,-

Ik heb twijfel over de juiste beschrijving of de echtheid van een werk, hoe kan ik dat verifiëren?

Indien u twijfelt over een werk dat wordt aangeboden in de veiling, dan kunt u twee dingen doen:

  1. Onder ieder item staat de optie Vraag de verkoper. Via deze weg kunt u direct een vraag stellen aan de verkoper over het item in de veiling (over bijv. de herkomst).
  2. Mocht u sterke twijfels hebben over de authenticiteit van het werk of ziet u dat het in strijd is met de regels van Kunstveiling, dan kunt u dit onder de aandacht van de Veilingmeester brengen door onderaan de veilingpagina de optie Meld dit item te gebruiken. U kunt hier uw vraag of opmerking plaatsen en de Veilingmeester zal het werk vervolgens beoordelen.

Wat zijn de regels voor verzend/bezorgkosten?

Verzendkosten (incl. verpakkingsmateriaal) mogen in rekening gebracht worden bij de koper. Tijdens het plaatsen van uw item kunt u middels een staffel het maximale gewicht en de bijhorende verzendkosten opgeven. Houd rekening met het volgende:

  • Alleen als een pakket zwaarder is dan 10 kilo mag een hoger tarief gerekend worden. Dit tarief moet tevens in de veilingomschrijving genoemd worden.
  • Als een werk niet verzonden kan worden en met een koerier bezorgd moet worden, dan dienen deze kosten in de omschrijving vermeld te staan. In dit geval dient altijd de mogelijkheid geboden te worden het werk kosteloos af te halen. Kunstveiling werkt sinds jaren samen met Swift Koeriers Amsterdam. Dit is een ervaren kunsttransport koeriersdienst.

Voor bezorgkosten hanteert Kunstveiling de standaard tarieven van Swift koeriers en deze gelden gelijk als maximale tarieven voor bezorgingen binnen Nederland en naar of binnen België. Meer informatie over de tarieven van Swift Koeriers vindt u hier.

Let op: u mag als verkoper naderhand nooit meer verzend- of bezorgkosten in rekening brengen dan aangegeven in de veilingomschrijving.

Verkopen

Wat kost het mij om te veilen via Kunstveiling?

Een item plaatsen is gratis!

Als verkoper betaalt u per succesvol verkocht item een vast bedrag aan administratiekosten. Ongeacht de opbrengst.

In de categorie Kunst/Design/Sieraden: € 5,00 inclusief BTW In de categorie Vinyl: € 2,50 inclusief BTW

De koper betaalt 15% inclusief BTW aan veilingkosten over de hamerprijs. Deze veilingkosten worden in de biedmodule bij het bieden duidelijk weergegeven, zodat de koper precies weet wat hij aan u moet betalen bij het hoogste bod. Tevens krijgt zowel de koper als u een e-mail na het winnende bod met de eindprijs die u de koper dient te rekenen. Het is niet toegestaan de administratiekosten van € 5,00 door te berekenen aan de koper.

Kunstveiling zal u in de opvolgende maand aan de verkoop een factuur sturen voor de aan u betaalde veilingkosten van de koper, plus de € 5,00 aan administratiekosten per verkocht item.

Let op: Als u volgrecht in rekening wilt brengen als zakelijke verkoper dan dient dit duidelijk in de omschrijving te zijn vermeld. Anders is dit niet toegestaan.

Ik wil een kunstenaar aanvragen, hoe doe ik dat?

Als u tijdens een item plaatsen erachterkomt dat de kunstenaar niet in de database van Kunstveiling staat, dan vindt u op diezelfde plek de roze knop De kunstenaar is nog niet opgenomen in de database. Indien u deze selecteert verschijnt een venster waar u de naam van de kunstenaar (zo volledig mogelijk) noteert en u controleert of u de naam van de kunstenaar in het RKD kunt vinden. Vervolgens dient u de aanvraag in. Wij laten u dan zo snel mogelijk weten of wij de kunstenaar hebben toegevoegd of niet.

Wat zijn de regels voor verzend/bezorgkosten?

Verzendkosten (incl. verpakkingsmateriaal) mogen in rekening gebracht worden bij de koper. Tijdens het plaatsen van uw item kunt u middels een staffel het maximale gewicht en de bijhorende verzendkosten opgeven. Houd rekening met het volgende:

  • Alleen als een pakket zwaarder is dan 10 kilo mag een hoger tarief gerekend worden. Dit tarief moet tevens in de veilingomschrijving genoemd worden.
  • Als een werk niet verzonden kan worden en met een koerier bezorgd moet worden, dan dienen deze kosten in de omschrijving vermeld te staan. In dit geval dient altijd de mogelijkheid geboden te worden het werk kosteloos af te halen. Kunstveiling werkt sinds jaren samen met Swift Koeriers Amsterdam. Dit is een ervaren kunsttransport koeriersdienst.

Voor bezorgkosten hanteert Kunstveiling de standaard tarieven van Swift koeriers en deze gelden gelijk als maximale tarieven voor bezorgingen binnen Nederland en naar of binnen België. Meer informatie over de tarieven van Swift Koeriers vindt u hier.

Let op: u mag als verkoper naderhand nooit meer verzend- of bezorgkosten in rekening brengen dan aangegeven in de veilingomschrijving.

Ik heb een verkoop die geannuleerd is, wat moet ik doen?

Indien de verkoop geannuleerd wordt in wederzijds overleg, dan kunt u Kunstveiling hiervan op de hoogte stellen door ons een e-mail te sturen met de mailwisseling tussen u en de koper.

Indien de verkoop niet door gaat omdat de koper niet van zich laat horen, en u heeft herhaaldelijke pogingen gedaan om met de koper in contact te komen, dan kunt u Kunstveiling hiervan op de hoogte brengen door uw e-mails aan de koper door te sturen aan de Veilingmeester, en aan te geven dat u geen contact of betaling van de koper heeft ontvangen. Zorg dat u de correspondentie schriftelijk houdt, om ook achteraf aan te kunnen tonen wat uw stappen zijn geweest.

Kunstveiling zal de procedure vervolgens oppakken en zowel u als de koper geïnformeerd houden.

Ik heb een factuur voor veilingkosten ontvangen, maar daar staat een item op dat uiteindelijk niet verkocht is. Wat kan ik doen?

Indien een verkoop niet is doorgegaan kunt u dit melden aan de Veilingmeester. Wij zullen dit vervolgens verifiëren bij de koper en het item van uw veilingkostenfactuur crediteren wanneer wij de factuur al verstuurd hebben.

Let op: u kunt het item niet zonder deze procedure eerst te hebben gevolgd, opnieuw in de veiling plaatsen. Bij een geannuleerde verkoop zullen wij de bieding bij het oorspronkelijke item verwijderen en het item op onverkocht plaatsen. Op deze manier ontvangt u ook geen veiling,- en administratiekosten over de verkoop.

Ik ben zelf kunstenaar, komt mijn werk in aanmerking om te worden geveild via Kunstveiling?

Kunstveiling werkt met erkende kunstenaars die RKD geregistreerd zijn en een aanzienlijke expositie of veilinghistorie hebben. Indien u aan die eisen voldoet, kunt u een verzoek indienen bij de Veilingmeester. Wij zullen aan u terugkoppelen of u wordt opgenomen in de database van kunstenaars.

Wat is een erkende kunstenaar volgens Kunstveiling?

Kunstveiling werkt met erkende kunstenaars die RKD geregistreerd zijn en een aanzienlijke expositie- en/of veilinghistorie hebben. Meer informatie hierover treft u hier.

Hoe vaak kan ik mijn niet verkochte item opnieuw aanbieden?

U mag uw item indien het onverkocht is gebleven in maximaal vijf veilingrondes aanbieden. Indien het na vijf veilingrondes nog niet verkocht is, dan kunt u het nog een zesde keer aanbieden, maar alleen voor ATP (A Tout Prix, dat is vanaf € 1,-). Als u geen ATP-veiling wilt aanbieden, wordt het item automatisch verwijderd.

Laten veilen of taxeren

Ik heb een collectie werken die ik wil laten veilen, kan dat?

Collecties van bedrijven of particulieren kunnen ook via de Veilingmeester geveild worden. Wilt u weten of uw collectie in aanmerking komt en bent u benieuwd naar de service en de kosten? Lees verder over onze ontzamel service.

Ik heb een werk waarvan ik wil weten hoeveel het waard is, wat kan ik doen?

Kunstveiling kan uw kunst vrijblijvend taxeren en u helpen bij het toewijzen van een werk aan een kunstenaar. Meer informatie over het laten taxeren vindt u hier.

Geen contact of schade

Ik heb een werk ontvangen maar het is niet zoals beschreven in de veilingomschrijving.

Indien u een werk heeft ontvangen dat niet in de staat is als omschreven door de verkoper in de veiling (bijvoorbeeld door schade of door conditie van het werk) dan kunt u aanspraak maken op de Kunstveiling garantieregeling. Lees hier meer over in de garantieregeling van Kunstveiling. Let hier bij voorbaat ook al goed op. Verkopers op Kunstveiling verbinden zich via de garantieregeling aan de verplichting het werk terug te nemen indien het niet in dezelfde staat is zoals beschreven in de veiling. Verzendschade valt (tenzij nadrukkelijk anders bepaald) binnen de verantwoordelijkheid van de verkoper.

Indien u een geschil heeft met een koper of verkoper waar u samen niet uit komt, dan kunt u Kunstveiling benaderen voor advies of interventie.

Ik heb een werk ontvangen maar het is beschadigd.

Indien u een werk heeft ontvangen (via verzending of bezorging) dat beschadigd is (glasschade of schade aan het werk) en dit was niet beschreven in de veiling dan kunt u de verkoper hierop attenderen. Het is belangrijk om de verkoper dit direct te laten weten en schade niet pas dagen later na ontvangst te melden. De verkoper is in principe verplicht om de verkoop ongedaan te maken en het werk terug in te nemen, tenzij u beiden tot een ander compromis komt. De kosten van de aankoop, plus de verzending/bezorging richting de koper zijn voor de verkoper. De kosten van de verzending/bezorging retour aan de verkoper, zijn voor de koper.

Let op: verzend/bezorgschade valt (tenzij nadrukkelijk anders bepaald) binnen de verantwoordelijkheid van de verkoper.

Ik heb een werk betaald, maar hoor niets meer van de verkoper.

Indien u een werk betaald heeft dan is de verkoper verplicht om de ontvangst van een betaling te bevestigen en u de track-en-trace code voor de verzending, of de communicatie omtrent de bezorging, toe te sturen. Wenselijk is, dat dit binnen 1 dag na ontvangst van de betaling gebeurt. Indien u niet van de verkoper hoort, kunt u 42 uur na de betaling contact opnemen met Kunstveiling. De verkoper zal dan door ons gemaand worden om de transactie verder af te handelen. Verdere informatie hierover vindt u onder de aankoopverzekering.

Ik heb een werk verkocht, maar hoor niets van de koper (na drie dagen termijn).

Het gebeurt regelmatig dat de e-mails van verkopers aan kopers in de spam/junkinbox belanden. Indien u, 5 dagen nadat u de bevestiging van uw verkoop heeft ontvangen, nog niet van de koper heeft gehoord, kunt u Kunstveiling aanschrijven. Wij zullen de koper dan een aanmaning sturen (met de verkoper in cc) en de verdere procedure bij geen contact in gang zetten.

Ik heb een werk gewonnen, maar hoor niets van de verkoper (na drie dagen termijn).

Het gebeurt regelmatig dat de e-mails van verkopers aan kopers in de spam/junkinbox belanden. Houd deze dan ook goed in de gaten. Indien u, 3 dagen nadat u de bevestiging van het hoogste bod heeft ontvangen, nog niet van de verkoper heeft gehoord, kunt u Kunstveiling aanschrijven. Wij zullen de verkoper dan een aanmaning sturen (met de koper in cc) en de verdere procedure bij geen contact in gang zetten.

Mijn account

Ik heb een account aangemaakt maar geen e-mail ontvangen. Hoe kan dat?

Het gebeurt regelmatig dat een eerste e-mail vanuit ons systeem in uw spam/junkinbox terecht komt. Houd deze dan ook goed in de gaten. Als u een account heeft aangemaakt en alle stappen hiervoor heeft doorlopen, zou u binnen enkele seconden een e-mail met de bevestiging moeten ontvangen. Indien dat na enkele minuten nog niet het geval is en u heeft ook uw spam/junkinbox gecontroleerd, neem dan contact met ons op.

Hoe vind ik mijn lopende biedingen of favorieten terug?

In uw Mijn Kunstveiling vindt u een overzicht van uw lopende biedingen, uw favoriete items en uw favoriete kunstenaars. In deze omgeving kunt u ook uw gegevens wijzigen, bijvoorbeeld in het geval van een adreswijziging.

Hoe word ik op de hoogte gehouden van het nieuwe aanbod van mijn favoriete kunstenaar?

Op Kunstveiling kunt u veilingitems of kunstenaars favoriet maken door het symbool met het hartje aan te klikken. U zult automatisch bericht krijgen indien de veiling bijna afloopt, of als er nieuwe werken bij een kunstenaar geplaatst zijn. In uw Mijn Kunstveiling account kunt u deze favorieten ook weer wijzigen of de automatische e-mailberichten hierover aanpassen naar eigen voorkeur.

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

In uw Mijn Kunstveiling vindt u een overzicht van uw lopende biedingen, uw favoriete items en uw favoriete kunstenaars. In deze omgeving kunt u ook uw gegevens wijzigen, bijvoorbeeld in het geval van een adreswijziging.

Hoe kan ik mijn aankopen inzien?

In uw Mijn Kunstveiling vindt u een overzicht van uw aankopen. Via de links kunt u op deze manier altijd de originele veilingen terugvinden. Wij raden iedereen aan om aangekochte kunst goed te documenteren.

Ik wil mijn account verwijderen, hoe werkt dat

Indien u niet langer van Kunstveiling gebruik wilt maken, dan kunt u via een e-mail de aanvraag indienen om uw Kunstveiling account te verwijderen. Indien u nog lopende verkopen of biedingen heeft, bent u wel verplicht deze eerst af te handelen.

Ik ontvang te veel e-mails van jullie, hoe kan ik dat aanpassen?

In uw Mijn Kunstveiling kunt u onder e-mailnotificaties uw e-mailvoorkeuren aanpassen. U kunt bijvoorbeeld e-mailalerts voor favoriete kunstenaars aan of uit zetten en u aan- of afmeldingen voor de nieuwsbrief.

Ik kan niet meer inloggen, wat moet ik doen?

Als u niet meer kunt inloggen dan kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen door in het inlogvenster op de optie Wachtwoord vergeten? te klikken.

Indien kopers of verkopers zich niet aan de regels van Kunstveiling houden (niet afnemen of afleveren, of anderszins in strijd met de regels handelen) dan behoudt Kunstveiling zich het recht voor om het account van desbetreffende klant te schorsen. Hiervan zullen wij u altijd op de hoogte stellen.

Garantie- & aankoopverzekering

Wat is de garantieregeling van Kunstveiling?

Kunstveiling biedt een garantieregeling bij aankoop voor de conditie, de authenticiteit en het transport van het werk. Meer informatie over de garantieregeling, vindt u hier.

Kunstveiling raadt verkopers aan om gebruik te maken van de garantieregeling en dit ook bij voorbaat aan te geven bij hun veilingen.

Let als koper goed op indien u gaat bieden of de verkoper gebruikmaakt van de garantieregeling. Verkopers op Kunstveiling verbinden zich via de garantieregeling aan de verplichting het werk terug te nemen indien het niet in dezelfde staat is zoals beschreven in de veiling. Bij verkopers die niet gebruikmaken van de Kunstveiling garantieregeling, geldt deze verplichting niet.

Wanneer kom ik in aanmerking voor de garantieregeling?

Kunstveiling biedt een garantieregeling bij aankoop voor de conditie, de authenticiteit en het transport van het werk. Indien u wilt weten of u hier voor in aanmerking komt, vindt u onder garantie en aankoopverzekering meer informatie.

Wat is de aankoopverzekering van Kunstveiling?

Indien een verkoper, na betaling en op verzoek van de koper, het aankoopbedrag niet terugbetaalt, dan zal deze worden uitgesloten van deelname aan de veilingen op Kunstveiling en kan de koper een beroep doen op onze aankoopverzekering. Wanneer aan de voorwaarden wordt voldaan, zal Kunstveiling u vervolgens het aankoopbedrag tot maximaal € 500,- vergoeden. Meer informatie over de aankoopverzekering vindt u hier.

Wanneer kom ik in aanmerking voor de aankoopverzekering?

Er gelden specifieke voorwaarden om in aanmerking te komen voor de aankoopverzekering. Lees de voorwaarden.

Nog geen account?
Door een gratis account aan te maken kunt u bieden op {{numberOfItems}} items of zelf een item in de veiling plaatsen.