Oskar KOKOSCHKA (Pöchlarn 1886 - Montreux 1980)
Oskar Kokoschka was een Tsjechisch kunstenaar: schilder, graficus en schrijver. Kokoschka werd geboren in Pöchlarn aan de Donau. Hij stamde uit een Praagse Tsjechische familie, als tweede van vier kinderen. Zijn vader was goudsmid. In Wenen kreeg hij na zijn middelbare school, een beurs voor de Kunstgewerbeschule en schreef zich onder andere in voor de vakken tekenen, grafiek en kunstgeschiedenis. Vanaf 1905 begon hij zonder formele lessen te schilderen met olieverf. Ook begon hij aan een expressionistisch schilderij. Zijn leraar Gustav Klimt noemde hem na een tentoonstelling in Wenen het grootste talent van de jongere generatie. Aan de Kunstgewerbeschule waar hij van 1905 tot 1908 studeerde, leerde hij onder meer de architect Adolf Loos kennen, die hem introduceerde bij Karl Kraus, uitgever van het satirische blad Die Fackel. In 1908 schilderde Kokoschka zijn eerste portretten. In 1909 kwam hij onder de indruk van George Minne, Edvard Munch en Vincent van Gogh. Ook beëindigde hij zijn studietijd aan de Kunstschool en verliet hij tevens het kunstenaarscollectief de Wiener Werkstätte. Hij hield zich toen vooral bezig met portretten, theaterstukken en gedichten. In 1910 kwam Kokoschka in contact met de uitgever van het tijdschrift Der Sturm, dat in de komende jaren het belangrijkste avant-gardetijdschrift in Duitsland op het gebied van kunst en literatuur was. Ook Kokoschka kreeg door het plaatsen van werken hierin meer bekendheid. Iets later organiseerde men de eerste eenmanstentoonstelling van deze schilder. In 1911 kwam Kokoschka in contact met Der Blaue Reiter, een avant-gardegroep in München. Hij leerde er de dichter Albert Ehrenstein kennen, met wie hij zijn leven lang bevriend bleef. In 1912 nam hij deel aan de tweede tentoonstelling van de 'Blaue Reiter' in München. Kokoschka had een onstuimige verhouding met Alma Mahler-Schindler, de weduwe van de componist Gustav Mahler. Hij schilderde haar portret en trok met haar door Italië. Hij maakte voor Alma van 1912 tot 1914 serie van zeven waaiers, waarop symbolisch het verloop van hun verhouding was weergegeven. Ze beëindigde hun verhouding. Later vernam Alma dat Kokoshka tijdens de Eerste Wereldoorlog gewond was geraakt. Hij herstelde in 1916 en ontdekte dat Alma in 1915 getrouwd was met architect Walter Gropius. Zo geraakte Kokoshka geobsedeerd door Alma, de onbereikbare liefde. In zijn vroege werken keerde Kokoschka zich snel van de Jugendstil af en boog die vormen om in een expressionistische taal. Naast illustratief werk ontstonden als vroege hoofdwerken psychologisch-visionaire portretten in een dramatisch-nerveuze schildertrant. De figuur en het psychologische portret bleven altijd het middelpunt vormen van zijn scheppen, zowel in schilderijen als in zijn omvangrijke grafische oeuvre. Het is een feit dat de schilderijen en vooral de portretten van Kokoschka de meer verborgen instincten van de mens niet verhullen maar juist ontmaskeren, en daardoor een begrijpelijke beweging van verzet oproepen. Het belangrijkste vroegste werk was De bruid van de wind, een reflectie op zijn uiteindelijke onbeantwoord gebleven liefde voor Alma Mahler. In 1918 maakte hij kennis met Hermine Moos, die poppen sneed. Hij bestelde een levensgrote pop met de trekken van Alma Mahler en maakte verscheidene werken naar deze pop. Door een reis naar Florence raakte hij gefascineerd door het werk van Michelangelo. Zo ontstonden vele aquarellen. Onder invloed van het fauvisme, de Duitse expressionisten en de Blaue Reiter werd de kleuromgeving helderder, de verf pasteuzer en de penseelvoering rustiger, maar zijn werk bleef onderhevig aan stilistische fluctuaties. Na herstel van zijn oorlogsverwondingen leerde Kokoschka in Dresden de vriendenkring kennen van Kathe Richter en portretteerde hen. In 1924 vestigde hij zich in Parijs, waar hij tussen zijn vele reizen regelmatig zou terugkeren. Hij reisde onder meer naar Zuid-Frankrijk, Spanje, Portugal, Nederland en Engeland, en ook naar Istanbul, Jeruzalem en Noord-Afrika, Schotland, Ierland en Italië. Deze reizen inspireerden hem tot landschappen en nieuwe portretten. Hij raakte ook erg geboeid door de oude meesters Breughel en Altdorfer. Na 1924 begon de lange reeks landschappen en stadsgezichten, die deels sterk gecomprimeerde overzichten van plaatsen tonen en deels slechts representatieve pronkstukken zijn. Op het nationaalsocialisme en oorlog antwoordde Kokoschka met allegorische beelden en met het Zelfportret van een ontaard kunstenaar. In 1931 gaf hij zijn woning in Parijs op en keerde hij terug naar Wenen, maar verliet de stad weer na de Starhemberg-putsch van 1934 en verhuisde zoals vele Tsjechische emigranten naar Praag, waar hij onder meer een portret van president Masaryk schilderde. In de winter van 1934 leerde hij zijn latere vrouw kennen, Olda Palkovska. In 1937 nam de regering 417 van zijn werken in beslag. Tijdens de Tweede Wereldoorlog onderhield hij in zijn Engelse ballingschap nauwe banden met Tsjechische emigranten.
Kunstveiling is hét platform waar u succesvol kunst van Oskar Kokoschka verkoopt! Met een groot bereik aan kunstliefhebbers vindt u snel een koper voor het mooie kunstwerk van Oskar Kokoschka dat u wilt verkopen. Wilt u meer lezen over het verkopen van kunst via Kunstveiling? Klik dan op de link en bekijk de stappen om zelf een online veiling aan te maken!
Verkoop kunst van Oskar Kokoschka via het grootste veilingplatform in Nederland en Vlaanderen, gericht op het online kopen én verkopen van kunst, sieraden en design. Bent u lid van Kunstveiling, dan kunt u eenvoudig unieke kunst van Oskar Kokoschka verkopen met uw persoonlijke Kunstveiling-account. Bij Kunstveiling betaalt u geen verkoperscommissie over succesvolle verkopen.
Online kunst verkopen van Oskar Kokoschka en andere erkende kunstenaars is een spannend en dynamisch proces en kan snel resultaat geven. Met vele duizenden actieve kopers vindt u een groot en gevarieerd publiek voor kunstwerken van Oskar Kokoschka die u via de veiling wilt verkopen. Bovendien biedt Kunstveiling de mogelijkheid om uw kunstwerken van Oskar Kokoschka via de Veilingmeester te verkopen via de ontzamelservice. Wij nemen daarbij het werk rond de verkoop van uw Oskar Kokoschka kunstwerken graag voor u uit handen.
Om kunst van Oskar Kokoschka te verkopen via Kunstveiling, heeft u een account nodig. Hier maakt u eenvoudig een account aan. Lees voordat u kunst van Oskar Kokoschka gaat verkopen via Kunstveiling de veilingregels goed door. Het te koop aanbieden van kunst van Oskar Kokoschka via de online veiling werkt snel en eenvoudig. Via het formulier geeft u de specificaties van het kunstwerk van Oskar Kokoschka op, waaronder de gebruikte techniek, afmetingen en een toelichting op de conditie. Daarnaast voegt u afbeeldingen van het kunstwerk van Oskar Kokoschka toe. Voor tips voor het maken van sprekende foto’s, lees ook onze veilingtips. Tot slot geeft u een openingsbod op, en selecteert u de eindtijd van de veiling.
Na afloop van de veiling ontvangt u automatisch bericht met de gegevens van de winnende bieder zodat u de verkoop verder kunt afhandelen. Is het kunstwerk van Oskar Kokoschka niet verkocht? Overweeg dan om het werk opnieuw aan te bieden en verlaag eventueel het openingsbod om de kans op een succesvolle verkoop van een kunstwerk van Oskar Kokoschka te vergroten!
Heeft u een kunstwerk van Oskar Kokoschka dat u graag wilt verkopen, maar twijfelt u over een passend openingsbod? Vraag dan een gratis en vrijblijvende taxatie aan bij onze Veilingmeesters. Zij geven u graag advies en een realistische waardeschatting van uw kunst van Oskar Kokoschka. Meer informatie over het indienen van een online taxatieverzoek leest u door te klikken op de link.